Szolgáltatás

A túlméretes szállítás szabályainak összehangolása

A túlméretes szállítást végző nehéz tehergépjárművek világítását és jelölését szabályozó szabványok és rendeletek harmonizációja roham tempóban zajlik egész Európában, a külön erre a feladatra létrehozott szervezet által megalapított műszaki munkacsoport alakulóülése óta. A találkozóra Németországban került sor, a rendező pedig a német nehéz teherfuvarozási szövetség, amely az európai speciális közúti szállítást végző cégek szervezetének tagja.
A jónéhany tagot számláló csoport eltokélte, hogy minél hamarabb elérik az európai túlméretes szállítás szabályainak összehangolását a lehető legnagyobb mértékben. Első lépésként a csoport megkezdte az információk begyűjtését és elemzését a különböző európai államokban jelenleg hatályos különféle rendeletekről. Ez magában foglalja a rakomány és a jármű jelölésének módszereit, amelyek többek között a forgó jeladó, oldalsó megvilágítás és láthatósági jelölés, amely éjszaka megvilágítja a nehéz tehergépjárművek sziluettjét az utolsó felvezető kocsit követő járművek fényszóróinak visszaverődésével. Ez egy igazán fontos törekvés, mert az országonként eltérő, szükségtelen és gyakran csak kis mértékben eltérő szabályok miatt a túlméretes szállítás kevésbé hatékony és biztonságos, és végül természetesen jelentős többletköltséget jelent az ügyfelek számára. Nem beszélve arról, hogy az ilyen szabályok a protekcionizmus eszközeként használhatók fel a nemzetközi fuvarozókkal szembeni tisztességtelen megkülönböztetés érdekében, versenyhátrányba kényszerítve a külföldi cégeket az adott országban. A szállítmányok biztonsága és ami még ennél is fontosabb a munkafolyamatban résztvevő személyek biztonsága megkérdőjelezhetetlen fontosságú, éppen ezért szükséges a rakományok és a szállító járművek egységes jelölése és a kíseret feltételeinek összehangolt kialakítása. A túlméretes szállítás szabályainak összehangolásával időt, pénzt spórolhat minden résztvevő és egyben ezzel a fölösleges folyamatok kiküszöbölésével a környezettterhelés is csökkenthető. A szervezet reményei szerint, a munkacsoport bevált gyakorlati szabványokat dolgoz ki, amelyeket a nemzeti kormányok és a nemzetközi testületek elfogadhatnak, hogy kötelezővé tegyék azokat.